image

Intro

In de haven kunnen allerlei soorten incidenten voorkomen die allemaal om een eigen aanpak en specialisatie vragen. Om zoveel als mogelijk voorbereid te zijn op deze uiteenlopende incidenten heeft de GBA diverse specialismes. Een deel hiervan komt voort vanuit de oprichting en de locatie in de industrie, maar een gedeelte komt ook voort uit de behoeftes van onze lid-bedrijven. Omdat de GBA een coöperatie is en dus samenwerkt met meerdere partijen, zijn in samenspraak met hen onze huidige specialismes tot stand gekomen.

Specialisme industrie

In het Westelijk Havengebied kunnen allerlei industriële scenario’s voorkomen. Deze scenario’s wijken af van basisbrandweerzorg en vragen vaak om bijzonder materieel, specifiek bewustzijn van een industriële omgeving en specialistische kennis en vaardigheden. Ook vraagt ieder (lid)bedrijf om een andere aanpak en zijn er andere bedrijfsprocessen betrokken. Deze bedrijfsprocessen proberen wij zo min mogelijk te verstoren om de bedrijfscontinuïteit te vergroten. Dit doen we door regelmatig te oefenen en te oriënteren bij onze lid-bedrijven. Hierdoor leren wij de processen kennen, weten wij waar en hoe we belangrijke verstoringen kunnen voorkomen en hoe we bij de verschillende incidenten moeten optreden met zo min mogelijk schade voor het bedrijf.

Ter ondersteuning voor deze taak, zijn onze auto’s en materiaal speciaal ingericht voor de industrie. Onze autospuit is ingericht voor basisbrandweerzorg, maar daarnaast hebben we ons industriële blusvoertuig. Met dit speciale voertuig maken wij het verschil voor de industrie, deze is speciaal gemaakt voor dit specialisme en heeft voor alle incidenten de oplossing aan boord.

Een ander belangrijk punt wat we behalen met deze contactmomenten, is dat de interne noodorganisatie gewend raakt aan de GBA. Op deze manier weten zij wat de GBA van hen verwacht bij een incident, maar ook weten wij wat we bij het bedrijf kunnen verwachten. Zo kan het belangrijk zijn om te weten waar we worden opgevangen door de BHV, of juist te weten hoe we veilig een terrein kunnen betreden waar op dat moment niemand aanwezig is.

Naast dit industriële materieel, is ook al ons personeel opgeleid voor de industrie. Deze kennis blijven we bijscholen met interne en externe opleidingen, cursussen en oefeningen. Hiervoor heeft de GBA eigen instructeurs in dienst, maar gebruiken wij ook externe partijen om deze kennis up to date te houden. Uiteraard houden wij ook de ontwikkelingen in ons vakgebied nauwlettend in de gaten en passen deze toe in de praktijk

Specialisme scheepsbrandbestrijding

Het bestrijden van branden op schepen vraagt vanwege de complexiteit aan boord een ander plan van aanpak dan een reguliere brand. Denk hierbij aan krappe ruimtes, lange aanvalswegen en grote hitte. Omdat brand op schepen in de haven een reëel risico is, heeft de GBA dit als specialisme.

Voor dit specialisme hebben wij speciale materialen, maar hebben wij ook regelmatig oefeningen aan boord van schepen. Doordat we dit vaak aan boord oefenen, raken wij gewend aan de verschillende varianten schepen, ladingen, risico’s, maar ook aan bemanningsleden en fire crews. Door dit met hen te oefenen, leren beide partijen van elkaar en worden we samen sterker. Ook de risico’s voor de omgeving worden op deze manier kleiner, denk aan langdurige branden die we kunnen voorkomen, maar ook aan schepen die stuurloos raken door brand en de vaarweg zouden belemmeren.

Inmiddels is er een samenwerking ontstaan met Veiligheidsregio Brandweer Amsterdam Amstelland om ook omliggende kazernes binnen dit specialisme te betrekken, zodat we in de toekomst gezamenlijk met een andere kazerne op kunnen treden bij dit soort complexe incidenten en kunnen we gezamenlijk escalatie voorkomen.

Specialisme RTH

Red Team Hoogteverschillen (RTH) is ons nieuwste specialisme. Met dit specialisme kunnen wij reddingen uitvoeren op diverse hoogtes en dieptes. In de industrie zijn er diverse scenario’s waar dit specialisme noodzakelijk is, een gedeelte hiervan is op hoogte. Denk hierbij aan een kraanmachinist die in zijn cabine onwel wordt en naar beneden gebracht dient te worden.

Ook voor besloten ruimte reddingen kunnen wij dit specialisme inzetten. Omdat wij getraind zijn om mensen uit krappe ruimtes te halen en hiervoor het benodigde red materiaal hebben.

Met dit nieuwe specialisme kunnen wij onze lid-bedrijven nog beter ondersteunen met incidenten op hoogte of diepte, maar ook met vraagstukken die bij hen leven om dit soort incidenten te voorkomen. Iedere incidentbestrijder van de GBA is opgeleid tot operator (level 1) en de meeste hebben daarbij nog een verdiepende opleiding gevolgd tot technician (level 2). Ook hiervoor geldt dat wij 24/7 klaar staan met 4 teamleden, de overige 2 teamleden blijven paraat met ons industriële blusvoertuig om ook de industriële veiligheid te kunnen waarborgen bij gelijktijdigheid.